A science fiction mindig is kedvelt téma volt a japán anime műfaján belül, hiszen az itt felhasználható vizuális eszköztár szinte kimeríthetetlen. Megjeleníteni a jövőt, vagy távoli világokat, egy anime számára abszolút korlátok nélküli lehetőségeket biztosít, csakis a készítőik fantáziája szabhatja a határokat. Az első csészét lehúztuk, itt a következő. Három kultikus anime második kör, második pohár. Kaanpaaiii!
Ghost in the Shell (1995)
Talán az egyik legszélesebb körben ismert és elismert anime a világon. Animációs filmben azelőtt sohasem látott beállításai és komplex története miatt, a kultanime sorozatunk egyik legfontosabb darabja. A rendezője az az Oshii Mamoru, aki egyébként (most figyelj) több Nils Holgersson részt is rendezett annak idején (igen, az is egy japán anime).
2029-et írva az ember egyre jobban hasonlít a robotokhoz, míg a gépek – az információkhoz való korlátlan hozzáférésüknek köszönhetően – egyre közelítenek embernek lenni. A világot átszövő elektronikus hálózat egyszerre eszköz és élettér mely szó szerint bekúszik a hús alá. Az ember egyszerre szoftver – egy elme, amely letölthető, átültethető –, és hardver – mint tuningolható, csatlakoztatható multifunkciós gépház-test. A kiberbűnözés elleni válaszlépésként, a kormányzat megalakít egy különleges csoportot Section 9 néven, aminek feladata a hálózat megfigyelése, és az anomáliák (hackerek) kiiktatása.
Az augmentált kiborg nő, Motoko Kusanagi őrnagy és csapata, az eddigi legveszélyesebb hacker, a hamis emlékeken és beültetett álmokon keresztül bárkit irányítani képes Bábjátékos nyomát követik. Ahogy a nyomozás halad, úgy kezd egyre nyilvánvalóbban körvonalazódni Motoko előtt a Bábjátékos igazi természete és cselekedeteinek valódi célja. A filmben talán az a legijesztőbb, hogy a szereplők maguk sem tudják eldönteni, vajon még mindig közelít egymáshoz ember és robot, vagy csendben, észrevétlenül már régen túlhaladtak a metszésponton.
Ez volt az első anime, amit egyszerre mutattak be Japánban, az USA-ban és az Egyesült Királyságban, nem titkoltan azzal a céllal, hogy az ázsiai szigetországon kívül is népszerűvé tegyék a műfajt. Egyenesen mozis forgalmazásra szánták és valóban, nagyvásznon éri el a legerősebb hatást. Ezt hazánkban is megtapasztalhatták azok a szerencsések, akik 2006 novemberében, az Odeon jóvoltából részt vettek a DVD megjelenéssel egybekötött mozis vetítésen.
A Ghost In The Shell számtalan filmet inspirált, amelyek közül talán a Mátrix a legismertebb, és kétségtelenül a legegyértelműbb. Eszméletlenül részletes, szemet gyönyörködtető látványvilága, szuggesztív zenei betétjei és a kegyetlen akciókat meg-megszakító meditatív filozofálgatása, kitörölhetetlen nyomokat hagyott a mozgóképes cyberpunk történelemben. Az élőszerepelős változat már a célegyenesben, Scarlett Johansson, Michael Pitt, Juliette Binoche és a japán színész-rendező istenség, Takeshi Kitano közreműködésével.
IMDb: 8,0/10
Mafab: 81%
A cikk a supernaturalmovies is megtalálható.
3 thoughts on “Három kultikus anime II. – Ghost in the Shell”