A kulturális relativizmus horrora – Fehér éjszakák (Midsommar, 2019) kritika - Corn & Soda

Hozzászólások

  1. […] A rendező a játékidő egésze alatt használ horrorisztikus elemeket: a háttérben végig ott lappang egy komoly feszültség, az Ada eredetét övező misztikum folyamatosan ránehezedik az egyébként idillivé váló családi képre. Ezt leginkább a nyomasztó zenei aláfestés, illetve a sötét erdőkre, a végtelen távolságokra és a reszkető bárányok szemgolyójára meredő kamerabeállítások érzékeltetik. Ezt koronázza meg a film fordulatként is értékelhető lezárása, amely a cselekményben legalább feloldja a rejtélyeket. Számomra egyértelműen ez a talán kissé horrorisztikus befejezés tette valóban felejthetetlen művé a Bárányt, mert bár megválaszol egy egyébként banális kérdést, de ezzel csak továbbiakat vet fel a nagy egész szempontjából. Mindezek ellenére azt hiszem, túlzás lenne horrorként hivatkozni erre a filmre, ettől a történettől csak intellektuális alapon lehet félni, ami persze szintén különös és ritka esztétikai élmény. Legutóbb ugyanezt a Fehér éjszakák (Midsommar, 2019) című filmről mondhattuk el.  […]

  2. […] A rendező a játékidő egésze alatt használ horrorisztikus elemeket: a háttérben végig ott lappang egy komoly feszültség, az Ada eredetét övező misztikum folyamatosan ránehezedik az egyébként idillivé váló családi képre. Ezt leginkább a nyomasztó zenei aláfestés, illetve a sötét erdőkre, a végtelen távolságokra és a reszkető bárányok szemgolyójára meredő kamerabeállítások érzékeltetik. Ezt koronázza meg a film fordulatként is értékelhető lezárása, amely a cselekményben legalább feloldja a rejtélyeket. Számomra egyértelműen ez a talán kissé horrorisztikus befejezés tette valóban felejthetetlen művé a Bárányt, mert bár megválaszol egy egyébként banális kérdést, de ezzel csak továbbiakat vet fel a nagy egész szempontjából. Mindezek ellenére azt hiszem, túlzás lenne horrorként hivatkozni erre a filmre, ettől a történettől csak intellektuális alapon lehet félni, ami persze szintén különös és ritka esztétikai élmény. Legutóbb ugyanezt a Fehér éjszakák (Midsommar, 2019) című filmről mondhattuk el.  […]