Erwin Olaf kiállítása a MODEM-ben - Corn&Soda

Erwin Olaf kiállítása a MODEM-ben

Erwin Olaf -  Kulcslyuk-sorozat: Kulcslyuk 3.  Keyhole series: Keyhole 3 2011 © Erwin Olaf lambda print a Galerie Wagner + Partner (Berlin) jóvoltából courtesy of Galerie Wagner + Partner (Berlin)

Erwin Olaf –
Kulcslyuk-sorozat: Kulcslyuk 3.
Keyhole series: Keyhole 3
2011 © Erwin Olaf
lambda print
a Galerie Wagner + Partner (Berlin) jóvoltából
courtesy of Galerie Wagner + Partner (Berlin)

A debreceni MODEM-ben február elsejéig megtekinthető Erwin Olaf, holland sztárfotográfus és kísérleti filmes kiállítása, a Körhinta /Karussel/. A világhírű fotós az euro-érme tervezőjeként is ismert, jelenlegi tárlata első bemutatkozása hazánkban.

A kiállítóterembe belépve mintha egy álomvilágba csöppennénk. Egy meglehetősen szürreális világba, ahol a precízen megkomponált képeken rezzenéstenen arcú felnőttek és gyerekek mesélik el történeteiket. A kiállítás címét ihlető, a Berlin-sorozathoz készült installáció azonnal felhívja magára a figyelmet; a megszokott felépítéssel szemben itt egy kísérteties körhinta látható, közepén egy letakart szemű, női cipőbe bújt bohóc figurájával, ami körül fej nélküli, a fotósorozat szereplőinek kosztümeibe öltöztetett próbababák forognak nyomasztó lassúságban. Mindeközben kedves gyermekdalocska hallható, ami még inkább fokozza az érzelmi hatást. Ezek az alakok a Harmadik Birodalom rémisztő és nyomasztó kulisszáiban mozognak, és kevés kivétellel elzárkóznak a kontaktus lehetőségétől is, a néző csak mint szemlélő van jelen.

Fotó: Kövesi Eszter/MODEM

Fotó: Kövesi Eszter/MODEM

A Kulcslyuk-sorozat még erőteljesebben szürreális, azonban felfedezhetőek a szimbolizmusra és a német-alföldi festészetre való utalások is. A néző úgy érezheti, hogy jelenléte az adott helyzetben tolakodó, és egy olyan történet szemlélője, ami nem tartozik rá. Túl intim, a szégyent és bizonytalanságot egyaránt láttató fotók sajnálatot ébresztenek. Azonban előáll egy olyan helyzet is, amikor ez a bepillantás “engedélyezetté” válik – hiszen egy ott elhelyezet szék “invitál” minket-: egy-egy ajtó kulcslyukán keresztül nézhetünk meg két történetet. Ez a szituáció, amikor a nézőnek döntést kell hoznia, hogy bekapcsolódik-e a játékba, alapvető emberi reakciókat generál, mint a kíváncsiság vagy a félelem. Ennek párjaként értelmezhető a Bánat-sorozat, ami a 1950-60-as évek amerikai kultúráját reprezentálja, a fojtott hangvételű fotográfiákon könnyes szemű, magukba zárkózó alakokat szerepeltet a művész. A sorozatot itt is videó egészíti ki, még inkább fokozva ezzel a drámai hatást, bár mindezek összessége is inkább kérdéseket vet fel, mintsem válaszokat ad.

Fotó: Kövesi Eszter/MODEM

Fotó: Kövesi Eszter/MODEM

A válogatás talán legnagyobb hatású darabjai a Pirkadat- és Alkonyat-sorozat. A hozzájuk tartozó videókból szűrődő hangok végigkísérik a látogatót az egész kiállítótermen, ezzel is biztosítva egy meglehetősen kísérteties atmoszférát. Erwin Olaf egyértelmű ellentéteket állít a fekete és fehér, a nyugodt és támadó sasmadarak szerepeltetésével. Azonban a két sorozat egymásra reflektál, a dialektus megegyezik, a szituáció is hasonló; mindkét sorozatban ott van a fájdalom, a gyermek és a halál is. A történeteket többek között a 19. századvégi gyarmatosító kultúra ihlette.

Pirkadat-sorozat: Az anya Dawn series: The mother 2009 © Erwin Olaf lambda print a Galerie Wagner + Partner (Berlin) jóvoltából courtesy of Galerie Wagner + Partner (Berlin)

Erwin Olaf – Pirkadat-sorozat: Az anya
Dawn series: The mother
2009 © Erwin Olaf
lambda print
a Galerie Wagner + Partner (Berlin) jóvoltából
courtesy of Galerie Wagner + Partner (Berlin)

A kiállításon végighaladva találunk kapcsolódási pontokat, ami a bemutatott sorozatokat összekapcsolja – részben vagy egészben -, viszont megmarad az az érésünk, hogy mindez illúzió, és – visszatérve a címre – felmerül a kérdés, hogy kik irányítják ezt a gépezetet.

Erwin Olaf számos nemzetközi díjjal kitüntetett művész, hogy csak egy párat említsek, 2006-ban a Nemzetözi Colour Díjjal az Év fotográfusa kategóriában, 2008-ban az USA Lucie Díjjal vagy 2011-ben Hollandia legnagyobb művészeti elismerésével, a Johannes Vermeer díjjal. Jelen válogatása reprezentálja látásmódját, werkfilmjei bepillantást engednek grandiózus amszterdami műtermébe, fotográfiáinak kulisszatitkaiba, és őszintén beszél sikerről, műkereskedelemről, érzéseiről. A tárlat február 1.-ig látogatható.

Egy kis ízelítő a kiállításból:

Erwin Olaf Berlin-sorozat: Berlin, Régi városháza, Mitte – 2012. július 8. Berlin series: Berlin, Altes Stadthaus, Mitte – 8th of July 2012   2012 © Erwin Olaf lambda print a Galerie Wagner + Partner (Berlin) jóvoltából courtesy of Galerie Wagner + Partner (Berlin)

Erwin Olaf
Berlin-sorozat: Berlin, Régi városháza, Mitte – 2012. július 8.
Berlin series: Berlin, Altes Stadthaus, Mitte – 8th of July 2012
2012 © Erwin Olaf
lambda print
a Galerie Wagner + Partner (Berlin) jóvoltából
courtesy of Galerie Wagner + Partner (Berlin)

Erwin Olaf Berlin-sorozat: Berlin, Clärchens bálterem, Mitte – 2012. július 10. Berlin series: Berlin, Clärchens Ballhaus, Mitte – 10 th of July 2012 2012 © Erwin Olaf lambda print a Galerie Wagner + Partner (Berlin) jóvoltából courtesy of Galerie Wagner + Partner (Berlin)

Erwin Olaf
Berlin-sorozat: Berlin, Clärchens bálterem, Mitte – 2012. július 10.
Berlin series: Berlin, Clärchens Ballhaus, Mitte – 10 th of July 2012
2012 © Erwin Olaf
lambda print
a Galerie Wagner + Partner (Berlin) jóvoltából
courtesy of Galerie Wagner + Partner (Berlin)

Erwin Olaf Berlin-sorozat: Berlin, Portré 5. – 2012. július 9. Berlin series: Berlin, Porträt 5 – 9 th of July 2012  2012 © Erwin Olaf lambda print a Galerie Wagner + Partner (Berlin) jóvoltából courtesy of Galerie Wagner + Partner (Berlin)

Erwin Olaf
Berlin-sorozat: Berlin, Portré 5. – 2012. július 9.
Berlin series: Berlin, Porträt 5 – 9 th of July 2012
2012 © Erwin Olaf
lambda print
a Galerie Wagner + Partner (Berlin) jóvoltából
courtesy of Galerie Wagner + Partner (Berlin)

Erwin Olaf Pirkadat-sorozat: Az anya Dawn series: The mother 2009 © Erwin Olaf lambda print a Galerie Wagner + Partner (Berlin) jóvoltából courtesy of Galerie Wagner + Partner (Berlin)

Erwin Olaf
Pirkadat-sorozat: Az anya
Dawn series: The mother
2009 © Erwin Olaf
lambda print
a Galerie Wagner + Partner (Berlin) jóvoltából
courtesy of Galerie Wagner + Partner (Berlin)

Erwin Olaf Bánat-sorozat: Barbara Grief-series: Barbara 2007 © Erwin Olaf lambda print  a Galerie Wagner + Partner (Berlin) jóvoltából courtesy of Galerie Wagner + Partner (Berlin)

Erwin Olaf
Bánat-sorozat: Barbara
Grief-series: Barbara
2007 © Erwin Olaf
lambda print
a Galerie Wagner + Partner (Berlin) jóvoltából
courtesy of Galerie Wagner + Partner (Berlin)

Erwin Olaf Kulcslyuk-sorozat: Kulcslyuk 2.  Keyhole series: Keyhole 2 2011 © Erwin Olaf lambda print a Galerie Wagner + Partner (Berlin) jóvoltából courtesy of Galerie Wagner + Partner (Berlin)

Erwin Olaf
Kulcslyuk-sorozat: Kulcslyuk 2.
Keyhole series: Keyhole 2
2011 © Erwin Olaf
lambda print
a Galerie Wagner + Partner (Berlin) jóvoltából
courtesy of Galerie Wagner + Partner (Berlin)

Fotó: Kövesi Eszter/MODEM

Fotó: Kövesi Eszter/MODEM

Fotó: Kövesi Eszter/MODEM

Fotó: Kövesi Eszter/MODEM

Fotó: Kövesi Eszter/MODEM

Fotó: Kövesi Eszter/MODEM

Fotó: Kövesi Eszter/MODEM

Fotó: Kövesi Eszter/MODEM

Fotó: Kövesi Eszter/MODEM

Fotó: Kövesi Eszter/MODEM

Ez is tetszeni fog...

Hozzászólások

  1. […] Olaf első átfogó magyarországi kiállítása, a Körhinta (Karussell), melyről beszámolónkat itt olvashatjátok, október vége óta volt látható a debreceni MODEM-ben. A kiállítás […]